torsdag 11 december 2008

Den eviga motsättningen

"Ger ni upp tanken att få in en entreprenör i Kulturrådet nu?

–Tyvärr finns det någon form av motsättning. En entreprenör är ofta en person som går sina egna vägar och inte följer regelverket. Det menar jag inte som negativt, men det är inte alltid det passar," säger Kennet Johansson, generaldirektör för Kulturrådet till SvD idag.

"Jag kan ångra att vi inte haft råd att ha en ordenlig administrativ organisation, jag skulle behövt få hjälpt med det när verksamheten växte", sa Jan Åman, avgående chef för Färgfabriken till DN och "Jag är ingen revisor och ingen ordningsmänniska på det sättet. Så det finns säkert en hel del slarvsaker som man måste titta igenom. Jag har verkligen satsat hela mitt liv och hela min person på att försöka få Färgfabriken att fungera. Därmed har det väl också kanske varit för sammanblandat; jag har varit för personligt engagerad i det hela, säger Jan Åman och tillägger att han flera gånger riskerat sin privata ekonomi genom att gå i borgen för Färgfabrikens lån" till SvD häromdagen.

De senaste månadernas chefsavhopp p.g.a. ekonomiska oegentligheter av Bo Nilsson från Charlottenborg och Jan Åman från Färgfabriken, och styrelseavhopp av Johan Staël von Holstein och Jan Åman från Kulturrådet har två gemensamma nämnare: kulturekonomi och entreprenörskap.

Varför är det så svårt att kombinera kultur och ekonomi? Varför möts entreprenörer med en sådan stark skepsis från kulturen? Och vad är egentligen en kulturentreprenör?

I väntan på mitt fullödiga svar, läs gärna
Skilj mellan kulturentreprenörer och kulturföretagare från kulturekonomi.se och
Var vi ovetande kulturentreprenörer? Företagsam, inte företagare från kultur.blogs.com

2 kommentarer:

  1. Vem som helst kan hitta på roliga idéer. Entreprenör är ett urvattnat ord. Det finns gott om män som blir kallade entreprenörer, men de saknar uppenbarligen kunskap om att verkligen få sina påhitt att hålla långsiktigt.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det nog män som oftast blir kallade entreprenörer. Men enligt Emma Stenström på KulturSverige Nu-seminariet är det de kvinnliga ditona som är mest framgångsrika. Dvs det är kvinnliga kulturentreprenörer som gör störst vinst. Hon visste inte ännu vad det beror på.

    Jag tror dock helt pragmatiskt att kvinnorna är noggrannare med att resovisa vinst än männen. Det är ju vinsten som Försäkringskassan bygger sin SGI på, vilket avgör hur stor sjuk- eller föräldrapenning man får. Och det är ju fortfarande flest kvinnor som tar ut föräldraledighet.

    SvaraRadera