måndag 9 februari 2009

Jag håller med!

Sanna Rayman gör det igen - debatterar kulturpolitik på ledarplats. Lovely. Dessutom skarpt om höger- och vänstervinklingar inom branschen. Läs artikeln och bli lite klokare (och tänk på mig som pragmatiskt intervjuoffer i Sannas kulturundersökning).

Två andra debattörer har för övrigt liknat Kulturutredningens nyläckta förslag med stalinistisk politik. Jag har tidigare också kommenterat förslaget om sammanslagning av kulturmyndigheter, men i positiva ordalag. Detta trots att man ännu inte kan läsa förslaget i dess helhet. Kanske är det att ropa hej eller gå över ån eller att kasta pärlor... Det får vi se på torsdag. I vilket fall tror jag på att effektivisera bidragssystemet. Och jag har absolut inget emot att Kulturutredningen lägger ner krut på att bena ut detsamma.

Med fjorton års ideell kulturverksamhet i bagaget och efter sju år som professionell kulturproducent, törs jag faktiskt helt pragmatiskt trumpeta ut att ett effektivare och mer genomskinligt fördelningssystem är det största som skulle kunna hända konsten just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar