tisdag 10 februari 2009

Till Operans försvar

Eftersom jag älskar opera och tror starkt på den nya operans plats i konstlivet och samhället, och eftersom ingen från Kungliga Operan uttalat sig om sammanslagning med Dramaten ännu:

Inför operaseminariet med Kulturdepartementet häromsistens, grävde jag ner mig i Kungliga Operans regleringsbrev, verksamhet och årsredovisningar. Måste säga att de har ett otroligt komplext statligt uppdrag, som de ändå lyckas uppfylla väldigt väl. Operans besöksstatistik är hög (86% år 2007) och ökar hela tiden. Den återspeglar också, tvärtemot vad många tror, befolkningen i landet rätt bra. Antalet föreställningar ökar också, liksom intäkterna. Detta samtidigt som man sedan 2006 har ett sparbeting och tunga pensionskostnader. Förra året besökte 25 000 barn operan! Snacka om kulturbildningsinsats.

Dessutom tror jag att Operans och Dramatens personal är precis lika pressad som andra kulturarbetare (och som många i övriga arbetslivet). Det kan bli svårt att skära ner på en redan väldigt nedskuren verksamhet. MEN icke desto mindre: idén om en nationalscen och dess nuvarande form behöver omvandlas och anpassas till ett modernt Sverige.

Ska staten verkligen äga två nationalscener, förutom alla de 29 (än så länge) myndigheterna på kulturområdet och de 28 museerna? Och är det rimligt att över 300 statliga miljoner kronor går till EN operaaktör, och inga till det fria operalivet? Nej, som ni förstår tycker inte jag det. Systemet behöver ses över. Då är kanske debatten om en sammanslagning ett steg på vägen.

4 kommentarer:

  1. Varför ifrågasätta operans miljoner? Borde inte dom fria operagrupperna få egna miljoner istället? Det är rimligt att tro att operalivet skulle vitaliseras betydligt om det fördes en diskussion om hur det mer resurser kunde skapas.

    Mvh John Axelsson

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, operakonsten är värd många miljoner och Kungliga Operan gör sitt jobb ypperligt bra. Men jag tror att det statliga operamonopolet (nationalscenen) hindrar en sådan utveckling som du beskriver, eftersom Kungliga Operan har ett uppdrag som innefattar ALLT, även nyskapande opera.

    SvaraRadera
  3. Det är tur att Kungliga operans uppdrag innefattar just det, en operainstitution som inte satsar på nyskapande opera är en ingen operainstitution värd att överleva.
    Mvh J

    SvaraRadera
  4. Nej exakt, men kan det inte bli problem om bidragsgivaren tänker: "Jo, men vi ger ju så många miljoner till institutionerna och de har ju ändå ett nyskapande uppdrag, så vi kan väl hoppa de fria operagrupperna? Vi får ju konstnärlig utveckling ändå!"

    SvaraRadera