söndag 19 april 2009

Debatt om kulturfinansiering

På torsdag 23 april kl 18.00 är jag moderator på seminariet Fixa pengarna! på Södra teatern. Representanter från Kulturrådet, Arvsfonden, Kulturförvaltningen, och Ungdomsstyrelsen sitter i panelen. Kom och bombadera oss med alla de pengafrågor du nånsin undrat över. Och få svar!

Nätverk - Arrangör - Taktik - Omstörtning
Södra Teaterns Kägelbana, 23 april kl. 17.30 (föreläsningar 18.00)

Det handlar nästan alltid om pengar. Finansiering är inte sällan det första, största och tråkigaste hindret mellan projektidé och förverkligande. Oavsett om det är en föreställning som ska sättas upp en skiva som ska släppas, en festival som ska arrangeras eller ett kulturhus som ska startas. Vem ska man kontakta, hur går man tillväga och hur kan man skapa man samarbeten för att finansiera sina projekt. Våra gäster från de delar med sig av sina egna erfarenheter, ger exempel och visar på smarta genvägar, do´s and dont´s. Ta med dina synpunkter och frågor!

Fixa 2000 kr!
2000 kr kan sökas direkt under kvällen och principen är enkel. Ta med en kort text på max 1000tecken som förklarar din projektidé och hur pengarna skall användas (papper finns också på plats). Du får 5 minuter att pitcha idén till en av våra handläggare. I slutet av kvällen presenteras den lyckliga vinnaren. Var på plats vid i god tid, gärna vid 17.30, för att hinna presentera din idé. Tid för pitch/inlämning: 17.30- 18.00 & 19.00-19.15

Program
- Föreläsning med Astrid Hallenstvedt, sponsoransvarig på Stockholms filmfestival.
- Samtalspanel med representanter från de viktigaste bidragsgivarna. Hur tänker de och vad ska man själv tänka på när man söker finansiering. Bland annat gästar Kulturrådet, Arvsfonden, Kulturförvaltningen, och Ungdomsstyrelsen

Biljetter på www.sodrateatern.com

Medlemmar i Plural (www.plural.se) kan anmäla sig för fribiljett. Maila jens.petersonberger@riksteatern.se för anmälan till de begränsade platserna. Ej uthämtad biljett debiteras fullpris.

5 kommentarer:

  1. Det här verkar ju superintressant. Skulle jag gärna ha gått på om promenadavståndet varit lite kortare.

    SvaraRadera
  2. Det var intressant. Vi var tvugna att gå och kunde inte stanna till slutet. Vem vann pitchen och varför?

    SvaraRadera
  3. Önskar jag kunde svara! Jag satt själv inte med i juryn, men fick hans visitkort. Är just nu på danskonvent i Bratislava, så jag ber att få återkomma! Roligt att ni gillade seminariet. E

    SvaraRadera
  4. Din blogg känns ju lite inaktiv just nu, men jag tänkte på Ernman, och på att hon förmodligen gjort mer för opera än nagon annan jag kan komma på i modern tid. Vad tycker du?

    SvaraRadera
  5. Ja, det tycker jag absolut! Det där priset på 10 miljoner kronor borde gå till henne.

    Yes, jag har flyttat uppmärksamheten från bloggen till Twitter och Facebook. Har du sett Kulturakuten som jag öppnat? :) twitter.com/kulturakuten

    SvaraRadera