torsdag 30 oktober 2008

Alla talar om opera

Just nu planeras seminarier om operakonstens framtid och om ett nytt operahus i Stockholm på Kulturdepartementet. Kungliga Operan och övriga nordiska operahus är inbjudna till det första tillfället. Kungliga Operans VD Anders Franzén har skrivit en krönika om detta på Svensk Scenkonsts webbplats.

Det finns ju en undergroundoperarörelse i Sverige, unga konstnärer som förnyar operan och tillför ny energi och nya uttryck. 81 av dem finns samlade på Facebook i gruppen Förnya operakonsten nu! Jag har bjudit in Anders till Facebookgruppen och till att ta med oss i diskussionerna.

Du som är konstenochkulturen-läsare är hemskt välkommen att skriva ner dina tankar om operakonsten här!

Vad tycker du att opera är? Vad ska opera vara? Vad ska ett nytt operahus vara till för? Bidra till debatten och påverka operans framtid!

2 kommentarer:

  1. Det finns inget alternativ till att konstruera ett nytt Operahus i Stockholm. Den ungdomsverksamhet som kan verka inom ett nykonstruerat operahus överstiger så tillvida de möjligheter som det gamla operahuset har att det inte finns någon jämförelse. Över huvud taget möjligheterna för utbildning och tillgång till de enorma kunskapsresurser som existerar inom ett operahus och de behov av utbildning som finns inom riket gör att ett operahus måste konstrueras. När nu skolor över hela landet upphört med sin grundläggande undervisning i musikhistoria och teori, när ungdomsorkestrar i nuläget saknar möjligheter att öva med de främsta dirigenter och när lovande dirigenter eller operasångare i Sverige nästan aldrig får möjlighet att träna med riktiga orkestrar, när publiken svårligen har möjlighet att bevittna publikanordnade mästarklasser i utbildningssyfte och där forskning om akustik, människorösten och instrument samt dramatisk komposition sker i totalt undermåliga utrymmen och på helt olika ställen utan möjlighet till koordinerad samverkan, då ser vi bara några få av de argument för en ny konstruktion. Arkitekturen i sig är ytterligare ett argument. Det gamla huset, ett grått bankvalv, ökänt svår akustik, mörka råttgångar utmed teaterskrovet som de anställda kravlar sig genom, stora svårigheter med repetitionslokaler och ingen fungerande experimentell scen. Inte heller utrustning för modern teknik är möjlig att installera i det gamla kulturskyddade huset, s.k. High definition-upptagning (och varför inte nyskapande kameramöjligheter inbyggda direkt runt hela scenbilden?), riktigt bra ljudupptagning eller möjlighet att samarbeta med modernare teatrar, och kungens egen magnifika loge sedan som aldrig används, dels p.g.a den urusla placeringen i teaterlokalen och dels p.g.a onämnbara faktorer såsom kungens totala ointresse för klassisk musik. Allt detta samverkar med det mer estetiska resonemanget om Stockholms deprimerande stelhet vad gäller den moderna arkitekturen. Istället för ännu en ny plan betongyta i matt puts och enorma glasytor skulle vi kunna få en spännande inspiration inför Sveriges framtid och en modern byggnad vi vill in i eller vistas kring. En plats där människor kan dyka upp och diskutera konsten med utövare och likasinnade eller äta eller forska eller studera i en miljö som inbjuder och har personlig kunnig personal och som inte serverar chokladbiskvier för femtio kronor och en deciliter uselt lipton-té för trettio.

    SvaraRadera
  2. Hej Nikola och välkommen som förste operadebattör på bloggen!

    SvaraRadera