söndag 5 oktober 2008

Förvånad kort-opera


I veckan ska jag hålla två seminarier om arbetsmiljöns betydelse för ledarskap i Globen i samband med Working Life. Förutom att det är ett intressant ämne som jag hoppas ska väcka intressant diskussion, är det ofta intressant att höra andras reaktioner när jag berättar om mitt yrke.

"OPERA?", säger de då, "...men du är ju UNG!?". Eller:
"Opera? Det vet jag inget om." Och så börjar vi prata om nåt annat. Eller:
"Jaså, du SJUNGER? Vad roligt! Vad spelar ni nu?"

När jag svarar att vi inte spelar något just nu, utan att jag är operaproducent och att det innebär att planera, budgetera, rekrytera och inte minst söka finansiering, undrar de: "Men, varför det? Behövs det? Vaddå, säger du? Tar det TRE ÅR att skriva en opera!? Men VARFÖR det?"

Och det är klart att jag också undrar ibland. I somras producerade jag tre operor som tog kompositörerna ett år att skriva, sångarna tre veckor att repetera och som sedan spelades i en vecka. Det var ett mycket spännande expriment. Nu hoppas jag kunna korta ner tiden yttterligare.

I slutet av november kommer nämligen Klubb VAKA tillbaka i ny bättre form och ny coolare lokal. Vi har öppen scen för den nya operakonsten. Tre minuter får varje opera ta då. Det är en förkortning med 1 572 477 minuter. Välkomna, alla med minsta lilla nyfikenhet på opera.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

  1. Här finns film från Working Life om kvotering av kvinnor, framtidens ledare och positiv feedback (med mig i en biroll)

    http://www.ledarna.se/web/showpage.do?path=%2Fpublicabout%2Fsa_tycker_ledarna%2Fordforande_har_ordet

    SvaraRadera