tisdag 14 oktober 2008

Sponsring eller donation - det är frågan


Hmm, ja just det... på ansökningsblanketten till Kulturrådet finns det en post som heter "Sponsring/donationer". Det är så dumt! Kulturen jobbar nämligen stenhårt för att

för det första knyta till sig sponsorer,
för det andra affärsmässigt motivera och formulera sponsringen och
för det tredje skriva juridiskt hållbara avtal som kan godkännas av Skatteverket

just för att undvika att sponsringen sammanblandas med donationer. Donationer är inte avdragsgilla, medan kulutrsponsring som marknadsföringskostnad är det. Kulturlivet behöver sponsring och näringslivet behöver kultur och de mervärden som kulturvarumärkena kan tillföra.

På grund av flera prejudikat där de sponsrande företagen inte fått sin sponsring godkänd som avdragsgill kostnad, finns det en osäkerhet bland kulturinstitutionerna och en rädsla bland företagen, vilket olyckligtvis leder till att alltför få avtal om kultursponsring sluts. Kultur & Näringsliv och Stockholms Handelskammare driver frågan om lagändring till förmån för kultursponsring. Egentligen utesluter inte den lag vi har idag avdragsrätt för kultursponsring. Skatteverket kräver dock noggranna avtal där motprestationen tydligt framgår.

Men med tanke på att inte ens Kulturrådet skiljer mellan donation och sponsring, kanske en lagändring vore på sin plats? Här finns Stockholms Handelskammares förslag till ändrade regler för sponsring.

I en interpellationsdebatt förra året tydliggjordes de politiska ställningarna i sponsringsfrågan. Där klargjorde tyvärr Anders Borg att en lagändring inte är aktuell.

Bilden är omslaget till boken Art & Money av Marc Shell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar